Keresés

Tudtad-e, hogy a régi Vastyúk-sorozat (1991-1996) stáblistái miért nem tükrözték a valóságot?

Nemcsak a L’art pour l’art filmjeinek műfaji meghatározása abszurd, hanem a Vastyúk is talál szeget-1-11. sorozat stáblistái is, amelyek bizonyos munkák elvégzését indokolatlanul tüntettek fel vagy el. Egyes feladatok felelősét túlhangsúlyozták, másokét elhanyagolták megemlíteni, ami alapvetően más képet tükrözött az akkori team-munka igazi gyakorlatáról.
Mindjárt az első Vastyúk stáblistáján szerepel az „írták: Laár András, Galla Miklós, Dolák-Saly Róbert, forgatókönyvíró: Galla Miklós és Koós György, társrendező: Galla Miklós, zene: Galla Miklós”.

Az igazság az, hogy klasszikus értelemben forgatókönyvet itt nem kellett külön írni, mivel a jeleneteket megírta a három fiú, és a szövegek változtatás nélkül hangzottak el a felvételen. A jelenetek egymás után rendezése pedig maximum szerkesztői feladat. A forgatókönyv kifejezés el is tűnik a későbbi listákról, de a társrendezői makacsul tartja magát, ami szintén abszurd, hiszen ebben az értelemben az egész társulat társrendezte a filmeket, mivel a forgatásokon közösen alakították ki a jelenetek végső formáját.
Az első Vastyúk-stáblista tehát ízlésesen így festene:
írták: Laár András, Galla Miklós, Dolák-Saly Róbert, rendező: Koós György, szerkesztő: Galla Miklós, pont.

Az összes filmet valójában tehát Koós György rendezte.

Aztán a 3. Vastyúkban például Szászi Móni mint „ötletes” van feltüntetve a „kellékes” és a „segéderő” között, ami viszont nagyon méltatlan, hiszen ő volt a szerzője a Részlet A Szirti Sólyom gyermekei c. filmből című jelenetnek, és érdemei vannak az első Besenyő család-történet, a Biorobot megírásában is. Nem beszélve arról, hogy illett volna kiírni akkor már azt is, hogy a Besenyő család kitalálója is ő (akkor még nem a Társulat tagjaként), ha már az a nagyon fontos teljesítmény majdnem minden adásban szerepel, hogy a főcím szignálzenéjének ki a zeneszerzője.

Az egyéb anomáliákat, pontatlanságokat figyelmen kívül hagyva ugorjunk a 9. epizódra, ahol végre az írók között utolsóként meg van említve Móni is, aki mellesleg ennek a résznek a szerkesztője is volt, amiről egy szó sincs a stáblistában, pedig ez volt a Társulat legsikerültebb filmje a 11 közül. Talán meg sem kell említeni, hogy szerkesztő-társrendezőként itt is valaki más szerepel.

Többek között ennek a gyakorlatnak is véget vetett az új felállású kvartett működése során. Érdekességként eláruljuk, hogy ezután az összes filmes munka szerkesztői feladatát is lényegében egy-két társulati tag végezte, és szintén volt, aki az összes hang-utómunkát irányította, sokszor kontrollálva a képi utómunkákat is, de ezt annyira nem tartották fontosnak kiemelni, hogy a stáblistákon meg sem jelenik. Csak egyetlen tévés sorozat hang-utómunkájánál szerepel az egyik társulati tag neve, az is inkább poénból.

A művek/tv-műsorok oldalain ma már megtalálható a szerzők valóságot tükröző névsora, megadva a tiszteletet azoknak, akik igyekezetükkel emelték a Társulat művészi vízszintjét.

Powered by Gothic
© 2013 Deepskeye Systems -

L'art pour l'art Produkció - Bognár István - Mobil: 06-20-938-3344 - E-mail: lpl@lpl.hu